Techniek

Techniek · 12. juni 2020
Je kent het wel, kop zorgen. Je slaapt slecht en het houdt je op de achtergrond steeds bezig. Het vreet energie. Wij kennen het ook maar dan anders...… met 500.000 km op de klok en een vermogen dat uitstijgt boven de 300 PK en dan ook nog op LPG. Ai...….gaat dat wel goed? Maar daar liggen wij niet wakker van. Sterker nog, het werd tijd dat er eindelijk eens een kop naar de gruzelemiezen ging. En dat pas na 24 jaar en vol vermogen op LPG. Wat een fantastische auto's zijn het toch

Techniek · 05. maart 2020
We zien het nogal vaak voorbij komen. Aftermarket onderdelen. Soms moet je wel. Originele Volvo onderdelen zijn niet altijd meer beschikbaar en soms zijn aftermarket onderdelen zelfs beter dan origineel. Maar een regelmatig gehoorde reden om geen originele Volvo onderdelen te monteren zijn verwarrend voor de doorsnee Volvo rijder. Wat is goed en wat is waar? Op de foto een originele thermostaat uit 1996. Zo kan het ook ;-)

Techniek · 27. januari 2020
En ineens stonden er 3 Volvo's 850 in de aula van de middelbare school! Toen bij de conrector van het Altena College in Sleeuwijk het idee geboren was om jongeren op de Mavo kennis te laten maken met allerlei vormen van arbeid in de praktijk besloten Sr en Jr daar maar eens handen en voeten aan te geven. Aan de vraag om "iets te doen met auto techniek" is ruimschoots voldaan. 2 dagen achtereen met een clubje van 15 jongens en 3 auto's in de school heeft iedereen genoten.

Techniek · 08. mei 2019
Alle rijders van een Volvo 855 weten het eigenlijk al wel. De achterbumper van de station begint te hangen. Je duwt er eens tegen aan en denkt dat de radio begint te kraken. O nee, het komt onder de bumper vandaan. Met een beetje wiebelen ligt er al wat roestig gruis op de grond en dat betekent meestal dat je hard wegloopt en denkt......laat maar, komt nog wel een keertje. Maar hoe zit het dan met de trekhaak bevestigingen? Roesten die niet? Die zitten er direct achter dus wat denk je?

Techniek · 01. december 2018
Soms is een blok met 5 ton er beter aan toe dan een blok met 2 ton. Maar hoe bepaal je dat dan? Is het voldoende om een compressietest te doen? Hoe weet je wanneer het blok doet wat het moet doen? Uit ervaring kunnen we veel zeggen, door een inspectie kunnen we veel overleggen. Maar het mooiste is toch een blok open schroeven en meten. Kicken mooi!

Techniek · 24. maart 2018
Zweedse import en roest. Erg? Ze worden schaarser en dus gewilder en dus duurder en dus....... gaan de prijzen omhoog. Dat maakt dan weer dat het interessant is auto's uit bijvoorbeeld Zweden te halen. Maar hoe goed zijn die dan? Net zo goed als een origineel Nederlandse auto maar er zijn dure verschillen.

Techniek · 03. maart 2018
Stage 0 is een aanduiding die gebruikt wordt in diverse betekenissen. Sommigen denken dat een poetsbeurt en voldoende lucht in je banden al een stage 0 is. Anderen zien een grote beurt met her en der wat nieuwe of gebruikte onderdelen als een stage 0. Of verse olie en meteen een chippie erin ;-) Weer anderen schieten helemaal door en eerlijk is eerlijk, ergens tegen die bovengrens schuurt BTC Volvo aan.

Techniek · 24. februari 2018
Water in je auto....de eerste zoektocht is altijd naar de lekke kachelradiator maar als die droog is waar zoek je dan? Kijk dan maar even bij je daklijst van de voorruit of er een handige-aller-goedkoopste-ruitenwisselaar-medewerker-van-de-week is geweest die met iets scherps zoals schroevendraaier een kras in je dak heeft gemaakt toen ze de ruit eruit wilden trekken. Of wat voor scherp ding dan ook.

Techniek · 11. februari 2018
Zo hard als dat de zwakste schakel aan kan.