Met regelmaat nemen wij een AWD rigoureus onder handen.

Steeds vaker zijn dat auto's van liefhebbers die hun bolide gewoon goed gedaan willen hebben.

De achterste brug was dan ook speciaal daarvoor aangeschaft omdat een AWD meestal wat langere tijd zonder achteras blijft staan.

Revisie van de aandrijflijn duurt wel even.

 

De zadel tank kent ook zo haar probleempjes en wil je die weer 25 jaar laten meegaan zonder binnenkort stil te vallen dan is het wijs om ook de tank met al haar frutsels goed onder handen te nemen.

Opvallend vaak zijn het de prachtige laserblue en saffron die op de brug logeren maar af en toe komt er ook een grijze dan wel zwarte voorbij.

Qua techniek en aanpak voor ons om het even maar toch....laserblue en saffron......prachtig!


 

Gewoon een leuke 10 klepper op LPi?

Maar dan wel in de prachtige kleur 422 Turquoise Pearl.

 

Deze kwam met een verse APK op gladde banden, versleten remmen en een kanjer van een gat in de uitlaat bij ons binnen om op te knappen.

 

"Of we dat wel willen doen bij BTC" want het lijkt soms wel of alleen snelle bolides met turbo in de kleur Cream Yellow behandeld worden.

 

No worries.

Dat zijn weliswaar de iconen maar als iets mooi is en 850 heet en er is een eigenaar met liefde voor de auto dan gaan we er voor. En uiteraard moet er de wil zijn om op kwaliteit te investeren want gratis zijn onderdelen niet en helemaal gratis werken doen wij ook nog niet ;-)

 

Kijk maar eens hoever we zijn gekomen door op de foto te klikken. En als je helemaal doorleest.....ze is weer te koop ;-)


 

 

Ziet er nog best goed uit deze Nederlandse T-5R in de kleur Cream Yellow.

Maar zoals vaker beschreven en gerepareerd.....dorpels met gaten, roest schermen, achterpaneel met roest, kapotte bumpers en oude schades die bedekt zijn met kit en lak en plamuur en alles wat een geschiedenis van 25+ jaren met zich meebrengt.

Dit is een Nederlander met een lange historie bij dezelfde eigenaar. Het meeste is wel bekend.

Maar hoe zou het zijn bij een import auto uit Zweden? Of Zwitserland? We hebben het allemaal al gezien en gerepareerd. 

 

Project afgerond April 2022.

(klik op de foto voor een overzicht)


In het leven van een 25 jaar oude 850 gaat er wel eens ergens ooit wat mis.

Wat blijkt is dat er (meer dan we dachten) ernstige schade aan dorpels te vinden is.

Soms duidelijk begonnen aan de wielkast waar een kleine aanrijding of te korte bocht langs een paaltje ooit de oorzaak kan zijn geweest. Regelmatig zien we ook oorzaken door verkeerd geplaatste krikken. In het midden van de auto (onder de skirts) zit dan het eerste gat. Mocht de kunststof skirt toentertijd kapot zijn gegaan, dan is het wisselen van een skirt relatief goedkoop geweest en zeker niet ingewikkeld. En de schade is daarna niet meer te zien.

Maar na lange tijd vreet de roest die daarmee begonnen is zich een weg door de dorpels heen.

En in die tijd zijn we nu aanbeland.

Project afgerond.


Zweedse auto's zijn afgelopen jaren met trailers vol geïmporteerd naar Nederland. De gekte rondom de T-5R heeft de handel in gepimpte versies geen windeieren gelegd. Maar wat heb je dan gekocht?

 

In Zweden zijn de snelle 850 modellen ongeveer hetzelfde als zwarte golfjes GTI in Nederland.

Een specifiek publiek met petjes en een hoop lol in pimpen en tunen.

En bovendien de enorme roest problemen die zich vaak verdekt in de carrosserie heeft vast gevroten.

Mmmm...... welke liefhebber koopt er voor teveel geld een zwarte GTI met roest op marktplaats?

Not our cup of tea.

 

Project afgerond.