· 

Kop zorgen

We krijgen de vraag regelmatig. 

Gaat dat wel goed op LPG?

Al dat vermogen en die hoge kilometer standen zijn de juiste ingrediënten voor kopzorgen.

Maar het valt mee.

Zelf rijden we tussen de 30 en 50.000 km per jaar per persoon op gas. En dat is niet met 10 kleppertjes maar met de 2.3 turbo motoren in de R en de T-5R en de T-5. We houden wel van wat afwisseling en ook zeker van het vermogen dat deze auto's leveren. In de zomer gaat er nog een vette caravan achter die richting Zweden word gesleept. Moet kunnen.

 

Senior zit wel in de leeftijd categorie waar niet altijd even gunstig gedacht word over de auto's op LPG. Verbrande kleppen, te weinig vermogen, oververhitting en als je echt wat wilt moet je overschakelen naar benzine.

Nou die is wel genezen van die gedachten.

De turquoise 850 R is senior zijn daily voor een maand of 3 in het jaar en dat zijn dan ook de zomermaanden met fikse ritten en sleurhut.

De R heeft er meer dan 5 ton op staan en het vermogen begon in vergelijk met de T-5R en de T-5 op LPG van junior wat af te nemen.

Ietsje maar hoor.

In eerste instantie is dat een upgrade van de gaspomp want die hebben ook onderhoud nodig en mogen ook wel eens vervangen worden.

Wat een genot om dan de auto weer opnieuw af te stellen en weet je wat, gelijk even de injectoren en de software onder handen nemen. Tsja, en dan vraag je er om als je denkt dat dit genoeg is. 

Hoe lang houdt een kop het dan nog vol?

 

Dat gaan we uit proberen!

Tenslotte wilt u antwoord op uw vraag en weten wat onze ervaring is met deze auto's.

Het antwoord is niet uitgebreid en zeker niet lovend.

Het duurde bij elkaar ongeveer 20 minuten.

En ja, wat een kanon weer maar net als in andere blogs al geschreven en gewaarschuwd: de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Zie het gat in de klep.

 

Duidelijk antwoord toch?

Pak het gelijk helemaal aan en je kunt er weer heel lang tegenaan met dat zelfde genot.

Of wees gewoon tevreden met 240 pk onder normaal en regelmatig onderhoud.

Maar dat was niets nieuws.

Tís een Volvo 850 hoor, die zijn nog gebouwd als Volvo for life.

Wat een genot!

 

O ja.....wel de kop eerst weggebracht naar Oudejans motoren revisie voor de juiste voorbehandeling, klepzittingen en kleppen frezen, nameten enz. Geen short cuts bij BTC Volvo.

Klepgeleiders en seals vernieuwen, nabehandelen, kop opbouwen en alles weer inbouwen doen we uiteraard zelf. 

 

Wat nou kopzorgen?

Op naar de volgende 5 ton rijplezier.