(Deze 422 is beschikbaar gekomen voor de volgende liefhebber)

 

Als je ineens een andere baan hebt en heel veel meer kilometers gaat maken is de Volvo 850 natuurlijk een heerlijke auto met ruimte, comfort en degelijkheid.

Door de G3 Lpi installatie zijn de vaste kosten en het verbruik ook prima te behappen dus wat houd je tegen?

Dan zoek en vind je een leuke auto en als de motor en de bak goed zijn is het een prima basis voor jarenlang rijplezier.

Althans, als je het eerst fatsoenlijk laat aanpakken.

De kleur is bijzonder, (turquoise pearl 422) en dat is mooi, het is anders dan zwart of grijs of groen en daardoor nog meer de moeite waard om er weer iets moois van te maken.

En dus hebben we geholpen bij de aanschaf om vervolgens de auto op te mogen bouwen.

 

Voor 1.500 euro met een verse APK is de auto door de klant bij een Volvo specialist ingekocht.

Gebruikerssporen en mankementen zijn er meer dan voldoende bijgeleverd voor dat geld.

 

Geen werkende afstandsbediening meer, geen centrale vergrendeling meer, open dak kapot, hangende hemel, kapotte interieur delen, roest op beide voorschermen, krassen en deuken alom, hangende achterbumper, scheuren in het kunststof, groene bijna pratende biotopen in de knipperlichten, blanke lak op het dak versleten en geperforeerd, allerlei ditjes en datjes die ontbreken of kapot zijn, slecht lopen met koude start en verder viel het reuze mee ;-)

 

Vervolgens hebben we in Hedel onze BTC inspectie er op los gelaten.

Ondanks de verse APK die erop zat zien we meteen 4 versleten remmen rondom, een gat in de uitlaat en 2 banden die overjarig en gekrakeeld zijn. Daar kun en wil je niet kilometers mee gaan vreten.

De prijs was er ook naar..... toch?

 

Ja hoor, geen klagen over de bijgeleverde gebreken maar....wat zegt een APK nog?

Even de stationair regelaar reinigen en de auto start en loopt weer als een zonnetje.

3 minuten werk, dat had elke Volvo specialist zelf even kunnen doen.

 

We gingen in fases aan de slag, eerst betrouwbaar rijdend maken en samen wat kleinigheden in interieur aanpakken voor het comfort en dan uiteindelijk maar eens het uiterlijk aanpakken. Hier willen we wel iets moois van maken.

Goede kleur, juiste kilometerstand en een Lpi installatie.

 

Ondertussen het dak gerepareerd.

De afstandsbediening weer werkend gemaakt net zoals de centrale vergrendeling. De originele grijze kastjes hoor!

Interieur delen gerepareerd en vervangen waar nodig. Achterklep bekleding rammelvrij gemaakt. Oude stikkers verwijderd. Ondertussen 2 schermen en een achterbumper en een voorbumper met mistlamp uitsparingen geregeld en die gaan naar de spuiter.

 

Technische werk uiteraard gedaan.

Nieuwe distributie, spanner en waterpomp, bougies, kabels, verdelerkap, bobine, slangen en hoesjes en ach de kenner weet wat je eigenlijk zou moeten doen, vaak niet doet en later denkt had ik maar.

Wij doen het wel.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Nieuwe remmerij.... dus ook de klauwen. 4 nieuwe banden eronder en dan kun je gaan rijden.

 

En de rest?

2 nieuwe voor-schermen, een voorbumper met mistlamp uitsparing, een achterbumper zonder LPG gat en een spoiler in kleur 422 laten spuiten. Klaar om de volgende stap te maken. Zie de foto's hieronder.

Bij de LPG specialist de aansluiting laten ombouwen naar achter het tankklepje en de nieuwe achterbumper kon ook gemonteerd worden. Uiteraard de trekhaak steunen en bumpersteunen gedaan, je bent er nu toch mee bezig ;-)

 

We zijn 40.000 km en dik 10K verder en het is ondertussen een mooie auto geworden die heerlijk rijdt op gas en benzine.

Nu nog allerlei details maar dat is ook aan de nieuwe eigenaar om te beslissen want....een vast contract betekende ook een lease auto.

 

Deze 422 is dus beschikbaar gekomen voor de volgende liefhebber.

 

Interesse? Bel maar met Sr