· 

Amazon.....een dikke ;-)

Een beetje jammer is het wel want deze Amazon is niet echt origineel meer. De B18 is vervangen door een B20 met race nokkenas, een Simons sportuitlaat en het onderstel is vervangen door een verlagingssetje van Billstein. Nieuwe remmen rondom eronder want ook dat is deel van je veiligheid.

De rest is zoveel mogelijk uitgevoerd als een 123 GT en dat ziet er gaaf uit maar is niet origineel.

De velgen zijn er nieuw op gegaan (die extra brede achterop) en een maffiakap op de voorruit maakt het supertof om te zien. Rally spiegels op de zijschermen laten plaatsen en allerhande handige hulpmiddelen zijn ingebouwd.

Het geknetter en gesputter in stationair toerental is op zich al een belevenis. Door de nokkenas loopt de auto niet echt als een naaimachine bij lage toeren.

Wat een genot!

En als het gas erop gaat dan kijkt iedereen op en om. Wat een herrie maakt deze brulaap, het is om je kapot te schamen. Althans, als je er niet zo van houdt om gezien te worden.

 

De wegligging is fenomenaal (voor een auto van 55 jaar oud) Alle bussen en rubbers zijn vervangen en dat merk je. Er hebben al wat oud gedienden mee gereden die ooit zelf als kind bij papa in de Amazon achterin zaten. En die zijn zwaar verbaasd over het strakke stuur en rij gedrag waarmee de Amazon rotondes en scherpe bochten "te grazen" neemt.

 

Het blijft een plezier om deze oldtimer te rijden.

Uitgerust met een LPG installatie is het een "arme mannen auto" pur sang. Geen wegenbelasting en met de goedkoopste (en schoonste) brandstof die er te krijgen is brult ze nog steeds 150 op de snelweg. Eigenlijk al te hard want de maffiakap is niet echt aerodynamisch en wappert er dan bijna af.

Op benzine merk je het verschil want euro 98 geeft meteen veel meer power en nog meer snelheid.

Je moet nog oppassen voor je rijbewijs en dat is helemaal verbazingwekkend voor de medeweggebruikers om je heen.

Dat oude beestje met die herrie gaat als een banaan.

Dat wil zeggen, met de nodige aanloop en eenmaal op snelheid is het ook voor ons verrassend wat de auto na de nodige aandacht allemaal kan.

Volvo for life.

Jammer dat na de 850 en V70 classic Volvo niet meer Volvo is zoals Volvo was.

Moeilijke zin maar als je een Volvo hart hebt weet je wat het is.

 

In tegenstelling tot de 850 is de Amazon echt een auto "voor erbij"

Een genot om te rijden maar niet dagelijks want dan is het toch een beetje te spartaans.

Of hebben wij deze te bruut laten maken?

Zo af en toe met mooi weer is ze te bewonderen in Hedel dus dan mag jij het zeggen ;-)