· 

Volvo 244 GLE 2.3 AUT 1982 "flatnose"

Die eerste liefde was een 244 GL uit 1981.

Bij aanschaf net 5 jaar oud en hij bracht senior jaren lang op en neer naar Den Helder waar hij gelegerd was.

Wat een tank en wat een comfort!

Altijd 3 zeer gewillige collega's erbij om mee te reizen van het zuiden naar alweer een weekje Willemsoord, Erfprins en uiteindelijk De Kooy. 

Ooit heb ik me na een lange zeereis laten verleiden tot een spik splinter nieuwe Fiat Uno Turbo i.e. en kreeg als inruil voor de Volvo een extra set velgen.

Wat een spijt heb ik gehad.

Jaren later natuurlijk.

En dat is een herkenbaar verhaal wat wij regelmatig in onze werkplaats te horen krijgen. "ooit had ik een....." 

 

Er zijn 3 opties.

 

1e: Zoek je auto terug op kenteken bij de RDW en mocht deze nog bestaan dan kun je via de RDW een verzoek indienen om in contact te komen met de huidige eigenaar. De RDW stuurt bericht naar de eigenaar met de vraag of de adres gegevens naar een oude eigenaar mogen. Kost niet veel en als de huidige eigenaar ermee instemt krijg je de contact gegevens weer via de RDW toegestuurd. 

Op die wijze worden auto's nog wel eens terug gevonden zo is ons verteld.

 

2e: Je vraagt BTC of het kenteken van je oude auto bij hen bekend is. En zo hebben we wel eens een mooi weerzien gehad met "eerste / oude liefdes". Weliswaar heel tijdelijk is, maar toch. Koffie erbij en een goed gesprek, een fotootje erbij, dat maakt het al fantastisch.

 

3e: Je zoekt een T-5R in jouw kleur en komt bijvoorbeeld bij BTC terecht. Daar bespreken we je budget en de rest kun je lezen op de site ;-)

 

Senior volgde optie 1 maar de auto was reeds gesloopt.

Vervolgens was optie 2 voor ons geen optie....dus optie 3 leidde naar een toevallige ontmoeting met deze dikke 244.

Uiteraard van een oud echtpaar geweest, hebben ze zelf geïmporteerd uit Frankrijk, keiharde auto, loopt als een zonnetje, heeft altijd binnen gestaan en is nooit over de kop geslagen.

 

Nou ja, niet alles was helemaal waar maar hij is wel keihard.

Op een rotte dorpel na, een achter scherm dat niet helemaal jofel meer is, hij slaat af op benzine mocht je hem überhaupt op benzine aan de praat krijgen, rijdt te arm op gas en dan weer te rijk, K-jetronic is werkelijk een prut systeem als je er niets mee hebt en zo oud was dat echtpaar volgens mij nou ook weer niet.

Hoe dan ook, de verkoper bij de Volvo dealer waar deze stond had allang gezien dat de sterretjes uit onze ogen spetterden en dus was de koop gesloten.

 

Uiteraard gingen wij toen ook al meteen grondig te werk dus alles wat nieuw moest ging er nieuw in. Filters, olie, ontsteking, brandstofpomp, relais, you name it maar nooit lopen op benzine.

Meteen maar een 2e redblock op voorraad erbij gekocht en de geïmplodeerde "luchtweger" vervangen.

Gelukkig liep hij op gas dus wat dat betreft kwam je van je plek.

Weet je wat? Laat maar met die benzine en maak het gas systeem in orde dan gaan we weer verder met onze 850's.

En zo gebeurde...

 

En toen kwam er een hagelbui die ongekend was.

Half Nederland had schade maar in onze hoek was het wel heel bar.

5 auto's voor de deur kapot gehageld met stenen vuist groot.

Het dak van het huis was compleet doorboord, een Ford Focus lag helemaal in duigen (gelukkig, daar waren we van die nep Volvo af) en het ergste: Jr zijn net gerestaureerde T-5R was 1 van de slachtoffers. Kapot gehageld. Vuist dikke stenen. We huilden. Een beetje. Erg. Nog net niet getaxeerd na al het werk en dan heb je een klus te klaren bij de verzekering.

Zie straks ook deze blog.

 

De minst beschadigde auto: de Volvo 244 GLE.

Die bestaat uit plaatstaal in vergelijk met jongere auto's. Leopard 2 waardig ;-)

Hieronder zal ik foto's plaatsen van een diepe kuil in de auto.

 

Afijn, 2 keer je geliefde verliezen gaan we niet doen maar de auto verdween wel in de stalling.

En dat is er na vele jaren niet beter op geworden.

Het zelf genezende proces of stilletjes gehoopte spontane evolutie naar een betere toestand heeft nog nooit plaatsgevonden, alles vervalt van orde naar wanorde zegt de 2e wet van thermodynamica en de 244 ook.

De hagel heeft de blanke lak gekrakeeld en roest wordt ook nooit minder maar enkel meer.

 

Corona heeft ook daar een voordeel opgeleverd en dat was meer eenzame tijd in een werkplaats in Hedel die niet door anderen bezocht mocht worden. Terwijl thuis on-line de studie moest worden vervolgd door Jr. en er tevens een binnen kantoor ontstond voor vrouw lief kon senior in alle rust wat tijd en liefde in de 244 stoppen. Heerlijk!

Dat heeft de nodige centen gekost want expertise moest regelmatig van buiten komen.

Eerst maar eens de motor weer aan de praat krijgen en dan ook nog APK erop en dan de rest van de portemonnee richting de gas specialist leeg schudden.

Bijna alles wat voorin met gas te maken had is eruit en vervangen voor nieuw. Slik.

Ik voelde me helemaal zoals jullie je bij ons wel eens zullen voelen.

Blij dat het goed gaat komen maar angstig voor de kosten en vervolgens weer helemaal verliefd en alle rekeningen zijn snel vergeten. 

 

Wil je het goed hebben dan kost het wat.

Ons ook.

We weten waar het over gaat.

Als het maar goed komt, dat is wat je wilt weten.

 

Tsja en dan nog een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan: 2 hoofdsteunen voor de achterbank.

Helemaal te gek maar helaas niet te monteren door de dikke gas tank onder de hoedenplank.

Daar sta je dan met je hoofdsteunen ;-)

Cre bea oplossing gemaakt met 850 onderdelen en als een kind zo blij. Het resultaat staat op de foto's.

 

Vervolgens de radio die in 1987 gekocht was voor de eerste 244 en die dus al bijna 30 jaar op de plank lag en meerdere verhuizingen heeft meegemaakt........er in gebouwd! Een Sanyo FT 2300L kostte toen naar mijn idee een vermogen.

Automatische antenne weer aan de praat gekregen en al rijdend als een prins op zijn nieuwe paard richting de old timer hersteller voor een bespreking van het werk dat we nu gaan doen.

 

Wordt vervolgd met foto's als we zo ver zijn.

Eerst nog 2 cream yellows die in de rij staan voor restauratie en de laserblue afleveren, een dorpel reparatie op een XC uit 1997 een motorwissel op een saffron en dan, ja dan.......hopelijk de 244.

 

Gek he? Het is geen 850 maar net als de Amazon een genot om in te rijden.

En het was mijn eerste liefde.

Dat raak je nooit meer kwijt.

 

Vandaar die foto van vader en zoon met een 244 op pagina 2 van onze web site.

 

Herken je dat?

Dan is het tijd om in Hedel langs te komen..........